Produktpresentation via konsten

Det finns egentligen ingen självklarhet för vad som bör betraktas som konst eller inte. Begreppet konst tar sig in på många områden och mycket är upp till betraktaren att bedöma. För konst är mer än bara det vi ser, det handlar till stor del även om känslor, uttryck och budskap.

Inom mode och skönhet spelar konst en viktig roll i sättet att presentera produkter. Vi skulle kanske kunna kalla det för förpackningskonst som tar sig form via den grafiska designen. Låt oss förklara lite närmare hur designers och tillverkare använder sig av konst inom produktion och försäljning.

Konst, känsla och budskap

Inom handeln används olika konstformer för att skapa attraktiva produkter. Det handlar inte enbart om produkten i sig utan hela konceptet med en viss produkt. Låt oss ta parfymer som ett exempel. En parfym är något vi väljer med omsorg när det är dags att hitta ny doft i vardagen eller till festliga tillfällen. Därför är det också viktigt för tillverkaren eller varumärket att sälja in parfymen med rätt budskap. Det gäller helt enkelt att förmedla en doft via känslor och budskap. Hur görs då detta på själva parfymprodukten? Med konsten som hjälpmedel. Faktum är att konsumenter i större grad kommer ihåg hur en flaska ser ut än vad den särskilda doften heter.

Ett varumärke som representerar en stilfull, men sportig stil är Calvin Klein. Varumärket har i alla tider använt sig av en avskalad, men genomtänkt design på parfymflaskor och förpackningar. Om du letar efter en Calvin Klein parfym på nätet blir detta tydligt. Oavsett vilken av varumärkets parfymer det gäller är flaskorna stilfullt presenterade. Konsten har här bidragit med sitt genom att skapa stilrena former på produkten, vilka går hand i hand med de känslor varumärket önskar förmedla. Ser vi istället till designern Jean Paul Gaultiers parfymer är det en annan ton på konsten. Här presenteras dofter i mer utmärkande flaskor för att förmedla sensualitet, fräckhet och extravagans.

Konst och samarbeten

Ett annat sätt för varumärken, designers och tillverkare att förmedla produkter är genom konstnärliga samarbeten. Vi har bland annat sett hur modebranschen närmat sig konstvärlden genom olika konstellationer. I Sverige har till exempel modekedjan Lindex samarbetat med unga konstnärer för att ta fram spännande kollektioner. Louis Vuitton och Marc Jacobs är två stora modehus som gjort intressanta samarbeten med konstnärer som Richard Prince och Takashi Murakami. En annan typ av konstsamarbete står Hugo Boss för som årligen presenterar Hugo Boss Prize i samarbete med Guggenheim foundation.

Konsumenter tenderar att dras till den produkt som förmedlar en ”story” bakom en parfym, ett par jeans eller den produkt det rör sig om. Konstvärlden är den optimala samarbetspartnern för att locka nya ögon till en produkt. Att låta en konstnär tolka en produkt eller förvandla en produkt till ett konstnärligt uttryck gör produkten unik. Något som är ytterst viktigt i en tid där den växande e-handeln genererat en ökad konkurrens på nätet.